ورود |عضويت
 
درباره ماعشاير استانتماس با ماصفحه نخست
 
1397/08/22

4 صندوق‌ خرد زنان عشایر به اصفهان اضافه شد


مسئول روابط عمومی اداره کل امورعشایر استان اصفهان از اضافه شدن چهار صندوق خرد زنان عشایری به صندوق‌های استان اصفهان خبرداد و افزود: پیش از این سه صندوق در استان تشکیل و فعال شده بود.

ایرج دهقان در گفت وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به اینکه صندوق‌های خرد زنان در شش شهرستان سمیرم، شهرضا، دهاقان، فریدون‌شهر، چادگان و شهر اصفهان تشکیل شده است، اظهار کرد: از این تعداد دو صندوق در سمیرم و یک صندوق در نصرآباد جرقویه اصفهان (به ترتیب در سال های ۹۴ و ۹۵ تاسیس شده است) در حال حاضر مشغول به کار است و چهار صندوق دیگر تا ماه آینده شروع به کار می‌کند.

وی افزود: از چهار صندوق مذکور تشکیل صندوق خرد زنان عشایری در چادگان نهایی شده، دو صندوق در منطقه پادنا سمیرم و یک صندوق نیز در فریدون‌شهر در حال تشکیل است.

مسئول روابط عمومی اداره کل عشایر استان اصفهان، اضافه کرد: صندوق‌های اصفهان و سمیرم دارای ۱۴۳عضو فعال است و اعضا هر ماه سهم خودیاری و پس اندازشان را به حساب این صندوق‌ها واریز می‌کنند، درصندوق‌های درحال تشکیل نیز تا کنون ۹۸ نفر عضو شده‌اند.

دهقان با بیان اینکه صندوق خرد زنان همان‌طور که از نام آن برمی آید صندوقی محلی است، گفت: با تشکیل این صندوق افراد باید ماهانه اعتبارات خود را سپرده‌گذاری ‌کنند و پس از رسیدن موجودی این سپرده به حدنصاب می‌توانند تسهیلات اشتغال بگیرند.

وی با اشاره به اینکه افرادی که درصندوق عضو می‌شوند در گروه‌های سه تا پنج نفره قرار میگیرند، اظهار کرد: این گروه‌ها هر دوهفته یکبار جلسه ای تشکیل می‌دهند و در آن سه عضو اصلی با عناوین مدیرعامل، حسابدار و منشی، گرداننده جلسه هستند، هرگروه نیز نماینده‌ای دارد.

تاکنون ۴۵میلیون تومان تسهیلات به صندوق اصفهان تعلق گرفته ‌است

دهقان با اشاره به اینکه تسهیلات صندوق خرد زنان عشایر به صورت قرعه کشی به افراد تعلق می‌گیرد، گفت: در جلسات دوره ای هر صندوق، پرداخت تسهیلات به اعضای صندوق و اولویت‌بندی دریافت تسهیلات و تعداد نفراتی که در ماه می‌توانند از تسهیلات صندوق بهره‌مند شوند، بر اساس میزان توانایی افراد در ایجاد شغل و اندوخته هر صندوق تعیین می‌شود.

مسئول روابط عمومی اداره کل عشایر استان اصفهان خاطر نشان کرد: تا کنون به حساب اعضای دو صندوق سمیرم و یک  صندوق اصفهان، سه‌میلیون و۱۰۰ هزار تومان اعتبار دولتی بلاعوض واریز شده، این مبلغ به اضافه سهم سپرده خود افراد به حساب مشترکی که در بانک کشاورزی دارند، منتقل می‌شود که پس‌اندازی برای این افراد به‌حساب می‌آید.

دهقان با اشاره به اینکه تاکنون ۴۵ میلیون تومان تسهیلات در دو مرحله به صندوق اصفهان تعلق گرفته ‌است، اظهار کرد: این تسهیلات از محل ماده ۱۰ و ۱۲ (معروف به اعتبارات خشکسالی) بوده همچنین به هرکدام از صندوق‌های سمیرم نیز ۱۵ میلیون تومان تسهیلات پرداخت شده است.  

وی با تاکید بر اینکه صندوق‌ها بعد از قوام گرفتن باید شروع به کار کنند، گفت: زنان عشایراصفهان و سمیرم بیشتر در زمینه خیاطی، دامپروری و کشاورزی فعال هستند، در چادگان نیز صنایع‌دستی عمده کار زنان عشایر را تشکیل می دهد.

پایه واساس صندوق‌های خرد زنان عشایری، اشتغال زنان است

مسئول روابط عمومی اداره کل امور عشایر استان اصفهان تصریح کرد: پایه واساس این صندوق‌ها به اشتغال زنان برمی‌گردد و این صندوق محلی برای جمع آوری اعتبارات خرد زنان است تا به وسیله آن بتوانند تعدادی دام بخرند، کارگاه کوچک صنایع دستی راه‌بیندازند یا در حوزه‌های کشاورزی فعالیت کنند.

دهقان افزود: برای مثال در جرقویه چرخ خیاطی خریداری شده و در این حوزه برای زنان آن منطقه اشتغال ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه اصلی ترین هدف این صندوق ایجاد افزایش در آمد خانوارهای عشایر است، اضافه کرد: زنان عشایر و روستایی کشور توانایی‌هایی دارند که قابل دفاع است، این صندوق نیز برای ایجاد کسب و کارهای کوچک ایجاد و در کنار آن آموزش‌های فنی و حرفه‌ای ارائه شد تا زنان عشایر و روستایی برای به‌کارگیری هدفمند تسهیلات، توانمندی لازم را به دست آورند.

به گزارش ایمنا از درگاه اینترنتی اداره کل امور عشایر استان اصفهان؛ براساس سرشماری اجتماعی اقتصادی مرکز آمار ایران از عشایر کوچنده در تیر ماه سال ۱۳۸۷، عشایر استان اصفهان متشکل از ۹هزار و ۲۳۲خانوار و ۵۱هزار و ۶۳ نفر در ییلاق و ۳۷۳ خانوار با یک‌هزار و ۹۲۱ نفر در قشلاق در سه ایل قشقایی، بختیاری و عرب جرقویه هستند.

این عشایرحدود پنج‌ماه از سال را عمدتا درشهرستان‌های فریدون‌شهر، سمیرم، چادگان، دهاقان، شهرضا و جرقویه اصفهان استقرار دارند.

باوجود اینکه جمعیت عشایر نسبت به جمعیت کل استان کم است، اما این قشر از جامعه ۲۵ درصد گوشت قرمز مصرفی استان اصفهان را تأمین می‌کنند.

نظر شما درباره اين خبر:
  ارسال   صرفنظر  
بازگشت
شنبه 01 اردیبهشت ماه 1403
 
نظرسنجی
نظر شما در مورد وب سايت اداره کل امور عشاير در چيست؟
ارسال نظر

   
Copyright (c) 1403/02/01 اداره کل امور عشایر استان اصفهان
Ariana Informatics Group - گروه داده ورزي آريانا