ورود |عضويت
 
درباره ماعشاير استانتماس با ماصفحه نخست
 
1398/05/22

برگزاری هجدهمین جلسه شورای عشایر استان اصفهان


جلسه شورای عشایر ی استان اصفهان به ریاست استاندار اصفهان جناب آقای دکتر عباس رضایی و با حضور جناب آقای مهندس قندالی ریاست محترم سازمان امور عشایر ایران- دکتر قوامی رئیس محترم فراکسیون عشایر مجلس شورای اسلامی- نماینده محترم شهرستان سمیرم در مجلس شورای اسلامی- معاونین محترم استاندار- مدیران محترم کل استانی در مورخ 98/5/17 برگزار گردید.

 

در این جلسه آقای عباس رضایی استاندار محترم در جمع بندی درخواستها و مطالب قول داد همه تقاضاها و مشکلاتی که عشایر در این نشست با نامه های خود مطرح و عنوان کرده اند تا حصول ننتیجه دنبال کند.

وی خاطر نشان کرد: برای بررسی درخواستهای عشایر جلسه ای در استان با حضور مدیران ارشد استانی و شهرستانی و رئیس سازمان امور عشایر کشور در 10 روز آینده برگزار خواهیم کرد تا باسرعت و دقت مسایل این قشر را پیگیری کرده و به نتیجه برسانیم.

به گفته وی برخی از خواسته ها در محدوده اختیارات بخش دولت، برخی با مجلس و نهاد قانون گذاری و بخشی نیز درخود استان و شهرستان قابل بررسی و حل و فصل هستند.

استاندار محترم اصفهان این راهم گفت که، برای انجام بهتر امور و رسیدن به نتیجه مطلوب در جلسه اختصاصی فراکسیون عشایر مجلس شورای اسلامی با موضوع بررسی همین مسائل و موارد نیز حضور خواهد یافت.

وی در بخش دوم سخنان خود اظهار داشت: کار و اشتغال عشایر در سه بخش دامداری، باغداری و گردشگری در همین منطقه از سمیرم می تواند با توان و انجام بهتر و بیشتر دنبال شود و نتیجه بخش باشد.

رضایی ادامه داد: در بخش باغداری این قول را می دهیم که هر چقدر درخواست برای احداث و راه اندازی کشت گلخانه داشته باشیم تسهیلات با سود 9 درصد بانک کشاورزی، بدون محدودیت و راحت می کنیم.

وی ادامه داد: در موضوع دامداری نیز طبق آماری که ارائه گردید عشایر 30 درصد گوشت قرمز کشور را تولید می کنند که هر چند خوب است اما کافی نیست چرا که با تدبیر و کار بیشتر می توان این ظرفیت را به نحو بیشتری افزایش داد.

وی سومین مورد پیشنهادی خود در خصوص فعالیتهای جامعه عشایری را توجه به گردشگری سالم روستایی و عشایر ی عنوان نمود و گفت: معتقدم نباید همه فضاها به مکان های گردشگری تبدیل شوند چراکه دست اندازی بیش از حد انسان آنها را تخریب کرده و از حالت طبیعی خود خارج می کند. استاندار محترم اصفهان تصریح کرد: باید فضاهای خاصی با عناوین بوم گردی و گردشگری با کمک خود اهالی روستاها و عشایر تعریف و مشخص شوند تا سایر شهروندان و هموطنان نیز بتوانند از آنها بهره ببرند.

استاندار محترم اصفهان به همراه رئیس سازمان امور عشایر ایران و  رئیس فراکسیون عشایر و جمعی از مدیران کل استانی و مدیران شهرستانهای عشایری جنوب کشور، علاوه بر شرکت در این نشست از نمایشگاه صنایع دستی و صنایع غذایی عشایر قشقایی و بختیاری و عرب جرقویه که در حاشیه جلسه شورای عشایری استان اصفهان برپا شده بود بازدید کرد.

استاندار محترم اصفهان در پایان جلسه پل بره روز که در منطقه عشایری سرتنگ شهید پادنا با اعتبارات اداره کل امور عشایر احداث گردیده را افتتاح کرد.

استان اصفهان با داشتن 9605 خانوار عشایر و جمعیتی بالغ بر حدود 53000 نفر جز استانهای ییلاقی کشور محسوب می گردد. از این میزان 5310 خانوار قشقایی، 4090 خانوار بختیاری و 214 خانوار عرب جرقویه می باشند.

شهرستان سمیرم هر ساله میزبان 4750 خانوار عشایر از ایل قشقایی می باشد. ایل قشقایی دارای 6 طایفه (دره شوری، فارسیمدان، عمله، شش بلوکی، کشکولی بزرگ و کشکولی کوچک) بوده و 4 تیره های متعددی از 4 طایفه اول به مناطق عشایری شهرستانهای سمیرم، شهرضا و دهاقان کوچ می نمایند و برای تعلیف حدود 600000 دام سبک خود از مراتع ییلاقی شهرستانهای مذکور استفاده می نمایند.

نظر شما درباره اين خبر:
  ارسال   صرفنظر  
بازگشت
جمعه 07 اردیبهشت ماه 1403
 
نظرسنجی
نظر شما در مورد وب سايت اداره کل امور عشاير در چيست؟
ارسال نظر

   
Copyright (c) 1403/02/07 اداره کل امور عشایر استان اصفهان
Ariana Informatics Group - گروه داده ورزي آريانا